PAKT - kolejny krok w transformacji polskiej szkoły

Opublikowano: 16 12 2022

Tarnów to jedno z czterech miast w Polsce, w których powstanie Pracownia Aktywnego Korzystania z Technologii (PAKT). Będzie miejscem cyfrowych eksperymentów, nabywania kompetencji XXI wieku oraz spotkań społeczności innowatorów cyfrowych.  

W ramach projektu realizowanego przez konsorcjum, w którego skład wchodzą: Centrum Projektów Cyfrowych Polska (lider), Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”,  Politechnika Łódzka oraz Stowarzyszenie Robisz.to. w Tarnowie, Łodzi, Wrocławiu i Olsztynie powstaną pracownie korzystania z technologii, przygotowane z myślą o aktywnej pracy warsztatowej, pełne narzędzi cyfrowych i aplikacji, wyposażone w przestrzeń mejkerską.

- Bardzo się cieszę, że Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” współtworzy ten projekt – mówi Artur Krawczyk, wiceprezes Stowarzyszenia. – To dowód na to, że wiele lat naszej dotychczasowej działalności i doświadczenia wywiedzione z projektów takich jak: HUMINE - Małopolskie Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej, Cyfrowobezpieczni.pl czy też prowadzenia Centrum Edukacji i Kreacji Cyfrowej „Fabryka Przyszłości” w Tarnowie, pozwalają nam dziś wypracowywać modelowe rozwiązania, transformujące cyfrowo sektor edukacji w Polsce.


Edukacja – najwyższy czas na zmiany


PAKT to kolejny krok w transformacji polskiej szkoły. Jak wynika z badań, dzisiejsi uczniowie to pokolenie, któremu niemal od narodzin towarzyszą technologie, w tym te najbardziej dostępne, a więc Internet, telefon komórkowy, media społecznościowe i aplikacje cyfrowe. To ich naturalne środowisko, które nie zostało – jak dotąd - wykorzystane edukacyjnie. Dzisiejsza szkoła wciąż jeszcze nie rozwija wśród uczniów umiejętności kreatywnego korzystania z mediów cyfrowych i uczenia się dzięki nim oraz platformom edukacyjnym. Kompetencje cyfrowe, które można wykorzystać konstruktywnie, które uczą współpracy i pracy projektowej, będą warunkować udział dzisiejszych uczniów w Gospodarce 4.0 i społeczeństwie przyszłości.

Uczniowie coraz częściej zwracają uwagę na przydatność treści, które otrzymują w szkole. Chcą wiedzieć, że znajdą one zastosowanie w codziennym życiu oraz, że zdeterminują ich przyszłość. Stąd tak mocny nacisk w pracowniach PAKT na nauczanie metodą STEAM, czyli interdyscyplinarne uczenie się oparte na pracy projektowej i rozwiązywaniu problemów bliskich życiu, wykorzystujących zagadnienia z wielu obszarów, takich jak m.in. nauki przyrodnicze, inżynieria, technologie, a nawet sztuka. To nauczanie oparte na doświadczeniach, obserwacji, warsztatach, które w sposób kompleksowy traktują poszczególne zagadnienia. Tutaj to uczeń jest aktywną stroną procesu edukacji - odkrywcą, kimś kto wyciąga wnioski, jest mocno zaangażowany  w proces zdobywania wiedzy.

PAKT będzie także miejscem zajęć z programowania i robotyki, które służą kreatywnemu rozwiązywaniu problemów, rozwijają wyobraźnię, uczą myślenia w kategoriach przyczyna – skutek oraz logicznego rozumowania i współpracy w zespole.

Aby zmiana w szkole mogła naprawdę zaistnieć, należy w proces edukacji zaangażować nauczycieli, którzy w wyniku pandemii nagle musieli przestawić się na naukę zdalną, ale nie zostali wyposażeni w odpowiednie narzędzia, szczególnie dydaktyczne.

Stąd istotnym elementem Pracowni Aktywnego Korzystania z Technologii będą webinaria i warsztaty metodyczne dla nauczycieli, na których będą mogli dowiedzieć się, jak wykorzystać metodę STEAM oraz metodę projektu, jak opracowywać scenariusze, które wykorzystują metodę PBL (project&problem based learning), jak przygotować i wykorzystać zadania problemowe, jak efektywnie wykorzystywać narzędzia cyfrowe, jak aktywizować uczniów.

- Musimy uświadomić nauczycielom, że technologie cyfrowe w szkole to ogromna szansa, a nie zagrożenie. – mówi Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”. Dzięki nim nauka może być fascynująca i bliska codziennemu doświadczeniu ucznia. Zastosowanie aplikacji edukacyjnych, np. rozwiązań wirtualnej czy rozszerzonej rzeczywistości to tylko jeden z przykładów. Kluczowe jest jednak traktowanie rozwiązań cyfrowych jako elementu metod aktywizujących ucznia, jako środowiska uczenia (się), nie zaś jako prostego zamiennika narzędzi analogowych, z czym niestety często mamy w szkołach do czynienia. PAKT będzie zatem miejscem szkoleń dla nauczycieli upowszechniających nowoczesne rozumienie metod silnie angażujących uczniów w naukę, takie jak np. metoda STEAM.

PAKT będzie także miejscem nabywania „kompetencji przyszłości” nie tylko przez uczniów i nauczycieli, ale także przez wszystkich zainteresowanych, bez względu na wiek i profesję. Dziś imperatywem jest uczenie się przez całe życie, szczególnie gdy świat i technologie, które go tworzą, tak szybko się zmieniają i rozwijają.


PAKT w Tarnowie


Tarnowska Pracownia Aktywnego Korzystania z Technologii powstaje na drugim piętrze budynku przy ulicy Krakowskiej 11. Rozpocznie swoje prace w lutym przyszłego roku. Na 320 metrach kwadratowych dla uczestników warsztatów powstają wysoko zaawansowane technologicznie pracownie: STEAM, robotyki, multimedialna, druku 3D oraz ogromna przestrzeń multimedialna i audio-wizualna ze stanowiskami do montażu i postprodukcji, wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, studio nagraniowe, a także pierwsza w Tarnowie, w pełni wyposażona, prawdziwa przestrzeń mejkerska.

PAKT w Tarnowie to jedna z czterech unikalnych pracowni w Polsce. Pierwszą otwarto już w Łodzi. Doświadczenia z ich pracy w roku 2023 będzie można zaimplementować w przyszłości w innych miejscach w kraju, dzięki środkom unijnym. 

Zobacz także

EDUKACJA

Europejski PAKT powstanie w Tarnowie

Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” stworzy w Tarnowie Pracownię Aktywnego Korzystania z Technologii (PAKT) – jedno z czterech unikalnych w skali Polski centrów edukacji cyfrowej, otwartych na potrzeby uczniów i nauczycieli, ale także osób dorosłych i rodzin. Wszelkie ...

zobacz więcej

EDUKACJA

Czy małopolskie szkoły są gotowe na modernizacyjną transformację cyfrową?

Okres pandemii COVID-19 był czasem wielu nowych doświadczeń w szkołach związanych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych w codziennej dydaktyce i pracy nauczycieli, a także w zarządzaniu placówkami. Doświadczenia te posłużyć mogą planowaniu procesów modernizacji aktywności...

zobacz więcej

Aktualności

Zobacz wszystkie

Podstrony

Trwa wyszukiwanie...

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.